چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۵

نشست خبری «سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» برگزار شد؛

جعفری: شرایط «سینمای کودک و نوجوان» مطلوب نیست/ با آثاری مواجه هستیم که کم‌تر در «جذب مخاطب» موفق هستند/ «تعطیلی جشنواره» منجر به بهبودی کیفیت و کمیت آثار نمی‌شود

نشست خبری «سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: نشست خبری «سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» در صبح روز ۹ مهرماه و با حضور «حامد جعفری» دبیر این رویداد در محل «بنیاد سینمایی فارابی» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر این دوره در ابتدای نشست خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار داشت: جشنواره امسال سی و هفتمین دوره خود را سپری می‌کند. این رویداد از سال ۶۱ آغاز، چند دوره متوقف و در شهرهای مختلف از جمله تهران، همدان و کرمان برگزار شده و امسال قرار است اصفهان میزبان باشد. در ۱۸ استان دیگر هم همزمان با اصفهان فیلم‌ها به نمایش در خواهد آمد و صبح روز جمعه آیین آغازین و یک مراسم رسمی افتتاحیه در بعدازظهر خواهیم داشت.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: امسال ۳۹۳ اثر متقاضی حضور در جشنواره بوده‌اند که از این میان ۸ فیلم بلند داستانی در بخش مسابقه حضور دارند. ۱۹ فیلم در بخش کوتاه و ۱۱ فیلم در بخش انیمیشن هستند. در بخش بین‌الملل ۱۸۳ اثر مورد بازبینی قرار گرفتند و در نهایت ۱۸ اثر پذیرفته شدند، یک تنوع جغرافیایی در بخش بین‌المللی داریم و امسال این بخش پررنگ‌تر خواهد بود. ما درخواست‌های صدور روادید مهمانان را اعلام کرده‌ایم و منتظریم در فرصت باقیمانده کارها انجام شود و شنبه ۱۲مهر میزبان آنها باشیم.

جعفری درباره برنامه‌های جنبی جشنواره تاکید کرد: حدود ۴۰ تئاتر خیابانی طراحی شده که به همت شهرداری اصفهان در محلات برگزار خواهد. با حضور چهره‌های محبوب کودکان استیج‌هایی را طراحی کرده‌ایم. در تهران هم سه کارگاه برگزار شد.

وی در پاسخ به پیشنهادی درباره دوسالانه برگزار شدن جشنواره گفت: هرچه به سینمای کودک اهمیت بدهیم و تلاش کنیم در پیش چشم سینماگران جدی گرفته شود، آنها ترغیب می‌شوند به مسیر خود در سینمای کودک و نوجوان ادامه بدهند. در حال حاضر شرایط سینمای کودک و نوجوان مطلوب نیست. مثلا حدود ۲۵ اثر بلند به ما رسیده بود که ۸ فیلم انتخاب شد. این نشان می‌دهد که تولیدات و کیفیت آنها چندان خوب نیست اما اگر همین رویداد را هم به جا نیاوریم و مواجهه جدی نداشته باشیم خوب نیست.

جعفری اضافه کرد: جشنواره کودک تنها میعادگاه برای کودکان و نوجوانان است. برگزاری جشنواره حتما کمک کننده است. در سال‌هایی که جشنواره تعطیل شد اتفاق بهبود بخشی نیفتاد و شرایط بدتر شد که بهتر نشد. لذا تعطیلی جشنواره منجر به بهبودی کیفیت و کمیت آثار نمی‌شود. به همین دلایل به نظرم جشنواره باید برگزار شود. من خودم به عنوان کسی که کار کودک می سازم جشنواره را مهمترین رویداد این حوزه میدانم که می‌شود یک جمع‌بندی در حوزه کودک داشت.

دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در خصوص حمایت از تولید و اکران فیلم‌ها عنوان کرد: تولیدات مربوط به حوزه کودک باید برای مخاطب کودک ساخته شود. متاسفانه رویکردی که سال‌های قبل پیگیری شده به نتیجه نرسیده و با آثاری مواجه هستیم که کم‌تر در جذب مخاطب موفق هستند. اگر سینمای کودک را به ژانرهای خاص محدود کنیم، آسیب‌هایی متوجه این گونه سینمایی خواهد بود.

دبیر جشنواره ادامه داد: در سال‌های اخیر تعدادی از فیلمسازان آثاری را تولید کردند که مورد اقبال مخاطبان قرار نگرفته است و به همین دلیل تا اطلاع ثانوی امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد و به جای آن از افراد دیگری حمایت خواهیم کرد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: این دو منظر کمک می‌کند تا بتوانیم به سمت بهبود وضعیت حرکت کنیم. امر سینما موضوعیتی فرهنگی دارد و به همین دلیل در کوتاه مدت بروز و ظهور پیدا نمی‌کند. امروز با واقعیتی مواجه هستیم که در سال‌های قبل برنامه ریزی شده است. من از حوزه سینمای کودک شناخت دارم و با توجه به این موارد در تلاش هستیم تا سینمای کودک را به مسیر درست و موفقیت در اکران هدایت کنیم. ضمن اینکه برای تشویق فیلمسازان موفق در این حوزه تصمیم گرفتیم به تولید قسمت دوم برخی از آثار موفق سینمای کودک کمک کنیم.

دبیر جشنواره اظهار کرد: برنامه ریزی ما این است که در حوزه جشنواره به یک دبیرخانه دائمی برسیم. اگر به نقطه عملیاتی برسیم خبرش را اعلام می‌کنیم. بعد از جشنواره نیاز به گرفتن بازخورد و اثرسنجی داریم. همه آثار تولید شده برایشان هدفی در نظر گرفته شده اما هیچ موقع نسنجیده ایم اهدافش شکل گرفته یا خیر، یعنی حرف آن فیلم را مخاطب درک کرده است؟

وی اضافه کرد: البته باید این را در نظر بگیریم که سینمای کودک تنها در حوزه ساخت می‌تواند پرفروغ باشد بلکه در حوزه عرضه هم می‌تواند چنین باشد. حدود یک سوم جمعیت کشور کودکان و نوجوانان هستند و یکی از ابزارها این است که یارانه‌ای برای آنها در نظر بگیریم. در سینمای کودک باید الگوهای موفق را در نظر بگیریم. یک ساحت این موضوع تولید و یک ساحت آن عرضه است. یعنی فرصت‌هایی برای دیده شدن ایجاد کنیم و مزایایی برای ترغیب سرمایه‌گذاران در نظر بگیریم وظیفه ما این است که جریان سازی کنیم تا بخش خصوصی وارد کار شود.

جعفری در پاسخ به این پرسش که چرا حتما باید مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دبیر جشنواره کودک باشد، گفت: در خیلی از ادوار مدیرعامل فارابی دبیر جشنواره نبوده و این سوال را آقای فریدزاده باید جواب دهند.

وی درباره رویکردش در پویایی سینمای کودک توضیح داد: ما تلاش داریم برای جشنواره یک دبیرخانه دائمی ایجاد کنیم. پس از جشنواره نیاز به اثرسنجی داریم. تمام آثار با هدفی تولید می‌شوند اما هرگز این نکته را بررسی نکردیم که آیا هدف فیلم ها به سرانجام رسیدند؟ یا مخاطب متوجه پیام‌ فیلم ها شد؟ نقطه نخست باید این باشد که بازخورد کودکان را نسبت به فیلم هایی که ساخته می شوند، بسنجیم و اینگونه افق پیش روی ما مشخص می‌شود. ۱۱۲ فیلم در حوزه کودک به بنیاد فارابی مراجه کردند اما از طرفی ما رصد می‌کنیم که به سینماگران خوب و باکیفیت مراجعه کنیم و ایده‌هایشان را در بنیاد با ما به اشتراک بگذارند. سینمای کودک در حوزه عرضه آثار نیز باید حمایت شوند. اگر می‌خواهیم در سینمای کودک به موفقیت برسیم باید الگوهای موفقی در حوزه تولید و عرضه ترسیم کنیم و مزایایی برای سینمای کودک در نظر بگیریم که سرمایه‌گذاران را ترغیب کند.

دبیر جشنواره کودک درباره پرداختن به نسل کشی در غزه گفت: در فرایند بازبینی آثار تعداد خوبی فیلم مرتبط با جنگ غزه و جنگ‌ ۱۲ روزه بودند. آثاری که از کیفیت خوبی برخوردار بودند به جشنواره راه پیدا کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آثار برگزیده جشنواره کودک مانند «دختر برقی ۱» اکران نمی‌شوند، توضیح داد: فیلم خوب اگر به دست مخاطب نرسد تاثیرگذاری ندارد اما باید بپذیریم که با انباشتگی برخی فیلم‌ها پشت اکران مواجه هستیم. برای رفع این مساله سازوکارهایی پیش‌بینی کرده‌ایم که ناظر بر تمام تولیدات کودک و نوجوان است.

جعفری تصریح کرد: برگزاری یکپارچه بخش ملی و بین‌المللی الزاماتی دارد و تولیدات داخلی باید آمادگی رقابت با آثار خارجی را داشته باشند. متاسفانه در ایران هنوز این آمادگی وجود ندارد. سینمای کودک به نوعی شبیه صنعت خودروسازی است به طور مثال ما نمی‌توانیم واردات خودروی خارجی را آزاد کنیم چون ممکن است تولیدات داخلی از بین بروند.

وی افزود: یکی از نقاط ضعف جشنواره در ادوار گذشته این بود که یا بخش بین‌المللی نداشتیم یا بخش بین‌الملل کاملا از بخش ملی جدا بود اما امسال سعی داریم بستر تعامل میان افراد از همان روز نخست فراهم باشد. ما برای جدی گرفتن سینمای کودک نیاز داریم که نهادهای مختلف این جشنواره را جدی بگیرند. دوستان صداوسیما برای تبلیغ جشنواره همکاری خوبی با ما داشتند اما ‌برخی نهادها تقاضای پول‌های عجیبی می‌کردند.

جعفری در پاسخ به پرسش درباره اینکه آیا امسال المپیاد فیلمسازی نوجوانان امسال برگزار می‌شود و اینکه چرا المپیاد امسال همزمان با جشنواره برگزار نشده است؟ گفت: المپیاد حتما امسال برگزار می‌شود. در ادوار گذشته نیز این سابقه وجود داشته است که المپیاد همزمان با جشنواره برگزار نشود. ما نیز امسال به این دلیل که کیفیت برگزاری المپیاد را حفظ کنیم و از شتابزدگی در برگزاری المپیاد پرهیز کنیم زمان برگزاری را به تعویق انداختیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا بخش مربوط به غزه در جشنواره وجود ندارد، اظهار کرد: این جشنواره ماموریت ساختی ندارد بلکه ماموریت ارائه آثار را دارد. بنیاد فارابی نیز به عنوان مجموعه حمایت‌کننده از تولیدات کودک پیش‌تر نیز تولیداتی درباره کودکان غزه داشته است اما برای تشکیل یک بخش جداگانه ضوابطی نیاز است که کیفیت جشنواره پایین نیاید.

دبیر جشنواره فیلم‌های کودک گفت: حتما ما از فیلم اقتباسی استقبال بیشتری می‌کنیم زیرا موفقیت این اثر یک‌بار از قبل بررسی شده است پس این مساله برای ما یک فرصت است. امسال در جشنواره فیلم اقتباسی داریم اما محصول بنیاد فارابی نیست.

وی درباره حواشی برگزاری جشنواره فیلم کودک در اصفهان توضیح داد: اکنون باید تمام تمرکزمان را روی این بگذاریم که جشنواره به بهترین شکل ممکن در اصفهان برگزار شود اما حتما نشست بررسی و آسیب‌شناسی مکان برگزاری جشنواره، پس از برگزاری این رویداد برگزار خواهد شد.

جعفری درباره تعداد کم فیلم‌های بلند سینمایی در جشنواره اظهار کرد: ما سعی کردیم در انتخاب آثار سختگیری داشته باشیم هرچند برای برگزاری جشنواره برخی مصلحت‌اندیشی ها هم وجود دارد و ممکن است برخی آثار در جشنواره حضور داشته باشند که از نظر کیفیت مورد تایید ما نباشند. اگر ما جشنواره را نداشته باشیم طبیعتا جایی برای تجلیل از فیلمسازان و سینمای کودک وجود ندارد در نتیجه به دلیل بی‌توجهی و قدرنشناسی ما فعالان این حوزه به سینمای بزرگسال می‌روند.

وی درباره تفکیک رده سنی کودک و نوجوان گفت: تعاریف و اقتضائات کودک و نوجوان کاملا متفاوت است. اگر بخواهیم نوجوان را به صورت تخصصی درنظر بگیریم باید یک جشنواره مستقل برایش برگزار کنیم. نوجوانی از نظر روان شناسی دوران گذار است و در دوره ای درکنار هم قرار دادن کودک و نوجوان غلط نبوده است اما در دنیای امروز این کار خیلی درست نیست. ما تلاش کردیم تفکیک‌هایی در جشنواره کودک و نوجوان انجام شود یعنی در سال‌های قبل جایزه فیلم کودک و نوجوان ازهم جدا شدند.

جعفری درباره خروجی المپیاد فیلمسازی در طول این سال‌ها توضیح داد: فرصت‌ها و استعدادهایی در المپیاد حضور دارند که من هنوز هم با ۲ نفر از این بچه ها در ارتباط هستم. اما اینکه چرا المپیاد جریان‌سازی ندارد به این دلیل است که باید با انجمن سینمای جوانان ارتباط برقرار کرد. امسال مذاکراتی انجام شده است و المپیاد فیلمسازی با انجمن سینمای جوانان برگزار خواهد شد. یکی از دلایل تعویق برگزار المپیاد نیز به همین دلیل است که انجمن درگیر برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

دبیر جشنواره تصریح کرد: در خیلی از جشنواره‌های دنیا این قانون وجود دارد که فیلم ابتدا باید در جشنواره به نمایش دربیاید و سپس به اکران عمومی برسد و این مساله ارتباطی به تاثیرگذاری جشنواره و ویترین بودن یک رویداد ندارد.

وی درباره تعامل با آموزش و پرورش گفت: آموزش و پروش تفاهم‌نامه‌ای با سازمان سینمایی برای اکران صبح مدارس دارد. آموزش و پرورش از نگاه تحصیلی به تمام این روند نگاه می‌کند اما بنیاد فارابی از منظر مخاطب سینما به موضوع نگاه می‌کند.

جعفری درباره ساخت فیلم برای نوجوانان بیان کرد: ترغیب فیلمسازان به ساخت آثاری برای نوجوانان سفارشی نیست. بلکه ما باید مجموعه‌ای از سیاست‌ها را در حوزه اکران، تولید و محتوا فراهم کنیم تا اتفاقا فیلمسازان علاقه‌مند شوند که برای نوجوانان فیلم بسازند. اگر فیلم نوجوان ناموفق بسازیم بهانه‌ای برای کسانی است که می گویند سینمای نوجوان نمی‌تواند موفقیتی به دست بیاورد درنتیجه نیاز است که در این زمینه صبور باشیم.

جعفری در پایان نشست گفت: مانند سال های قبل ما ۲ اختتامیه برگزار می‌کنیم. اختتامیه فیلم‌های کوتاه و پویانمایی دوشنبه ۱۴ مهر و اختتامیه فیلم‌های بلند داستانی چهارشنبه ۱۶ مهر برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.